Nadácia cover

Ako s deťmi hovoriť o vojne?

28. 02 2022 18:30 |
Ako komunikovať s deťmi o vojne?
Ako komunikovať s deťmi o vojne? Foto: TV Markíza

Nielen dospelí s obavami sledujú vývoj situácie a udalosti na Ukrajine.

Strach a neistotu prežívajú prirodzene aj deti, ku ktorým sa dostanú útržky správ či rozhovorov o udalostiach, ktorým nie celkom rozumejú. V týchto dňoch by sme im mali venovať väčšiu pozornosť, byť tu pre ne a všímať si čo prežívajú.

Pomôžme spolu Ukrajine - Zbierka Nadácie Markíza

Ako mám situáciu zvládnuť ako rodič? Ako môžem svojmu dieťaťu pomôcť spracovať strach a obavy? Ako ho môžem upokojiť a rozprávať sa s ním?

Odporúčania detskej psychologičky Petry Arslan Šinkovej

Iba rodič, ktorý sa vie postarať o seba, sa dokáže postarať aj o svoje dieťa:

1. Je úplne v poriadku, že sa v tejto situácii cítite zmätení, vystrašení, smutní, možno pociťujete hnev a bezmocnosť. Po náročnom období, kedy sme sa báli o svoje zdravie a zdravie blízkych, čelíme ďalším obavám o našu budúcnosť a budúcnosť našich detí.

2. Čítajte a pozerajte len základné nevyhnutné správy. Príliš veľa negatívnych správ stupňuje strach a úzkosť. Vyberajte si predovšetkým dôveryhodné zdroje a netrávte veľa času na sociálnych sieťach a čítaním komentárov.

3. Postarajte sa o seba. Nájdite si to, čo Vás upokojuje a pomáha. Pre niekoho to môže byť prechádzka v prírode, dobrá kniha, joga, cvičenie, modlitba... Nájdite si pre seba čas a doprajte si to, čo Vám robí radosť.

4. Nepremýšľajte ďaleko do budúcnosti, zamerajte sa na súčasný okamih TU a TERAZ. Plánujte si činnosť len na konkrétny deň. Krok po kroku: Teraz upracem, potom pôjdem na prechádzku.

5. Smútok a bezmocnosť Vám možno pomôže zmierniť prejav solidarity, zapojenie sa do pomoci pre rodiny, ktoré utekajú pred vojnou. Pocit, že ste niečo urobili... Pomáhajte premyslene a s rozvahou, v rámci svojich možností.

6. Ak máte pocit, že strach a obavy nemáte pod kontrolou a neviete si s nimi poradiť, obráťte sa na odborníka.

Ako pomôcť deťom:

1. Buďte tu pre Vaše deti. Blízkosť rodiča je základom istoty a bezpečia dieťaťa. Nalaďte sa na svoje deti a načúvajte im. Všímajte si, ako sa cíti Vaše dieťa.

2. Deti vnímajú, čo sa okolo nich deje. Pozorujú zmenu nášho správania, vycítia, keď niečo tajíme alebo nás niečo trápi. Môžu sa dozvedieť často aj skreslené informácie od spolužiakov, detí z ihriska alebo započujú informácie z médií.

3. Pomôžte im pomenovať ich pocity alebo ich vyjadriť pomocou kresby, či hry. Dajte najavo, že máte pre ne pochopenie. Situáciu nezľahčujte, berte strach a obavy dieťaťa vážne.

4. Rozprávajte sa s dieťaťom vtedy, keď má na to náladu. Vytvorte mu pokojné miesto na rozhovor a nechajte ho rozprávať.

5. Pokiaľ neviete, čo odpovedať alebo Vás premôžu vlastné emócie, doprajte si čas a povedzte dieťaťu, že sa s ním radi porozprávate, ale potrebujete si to premyslieť alebo sa upokojiť. K téme sa vráťte.

6. Hovorte pravdu. Priznajte, že aj Vy sa cítite zmätene, ale nezaplavte dieťa svojimi emóciami strachu a smútku, aby ste ho viac nevystrašili.

7. Keď Vám dieťa položí otázku, čo sa deje alebo čo je vojna a pod., spýtajte sa Vy jeho, čo si myslí, čo si ono pod tým predstavuje. Je dôležité vedieť, koľko dieťa o téme vie a ako ju vníma.

8. Rozprávajte s dieťaťom primerane veku. Jasne a zrozumiteľne. Hovorte mu len toľko, koľko sa pýta. Nezaťažujte ho detailmi, ktoré by ho mohli viac vystrašiť.

9. Sústreďte sa na prítomnosť. Neviete, čo bude ale TU a TERAZ sme v bezpečí. Sme doma, spolu všetko zvládneme. Upriamte pozornosť dieťaťa na súčasnosť.

10. Buďte tu aj pre teenagerov. Aj tí vás potrebujú. Aj keď sa možno nebudú chcieť rozprávať, ukazujte im Vašu lásku a podporu: „Som tu vždy pre Teba, keď ma budeš potrebovať.“

Povedzte deťom aj o možnosti zavolať anonymne, bezplatne a 24 hodín denne a 7 dní v týždni na Linku detskej istoty na číslo 116 111 alebo na ďalšie linky pomoci, kde nájdu vypočutie a podporu odborníka.

Rady detskej psychologičky Petry Arslan Šinkovej nájdete aj rozhovore v Teleráne:

 
 

Komentáre ( 0)